Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe- jak suplementować?

sunflower-744232_960_720

Wiele osób skupia się na suplementacji witamin i minerałów ale zapomina o czymś co jest dla nas równie ważne a mianowicie o niezbędnych nienasyconych kwasach tłuszczowych.

A dlaczego są one niezbędne? Dlatego, że nasz organizm nie potrafi ich wyprodukować sobie sam. Musimy je dostarczać wraz z pożywieniem.

I tutaj właśnie zaczynają się schody. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (pierwotne) są tylko dwa:

  • kwas alfalinolenowy (kwas ALA),
  • kwas linolowy (kwas LA).

Takie kwasy są przetwarzane przez nasz organizm w pochodne niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Z kwasu ALA powstaje kwas EPA (Eicosapentaenoic Acid) oraz kwas DHA (Docosahexaenoic Acid). Z kolei z kwasu LA powstaje kwas GLA (Gamma Linolenic Acid) oraz kwas AA (Arachidonic Acid). Kwas ALA i jego pochodne należą do grupy kwasów Omega-3 a kwas LA wraz z pochodnymi do grupy kwasów Omega-6. Dla ułatwienia przedstawiam wszystko w tabelce poniżej.kwasy-tluszczoweNasz organizm jest na tyle mądry, że z niezbędnych kwasów (czyli ALA i LA) potrafi wyprodukować sobie kwasy pochodne w dokładniej takiej ilości jakiej potrzebuje w danym momencie. Jest to bardzo ważne, gdyż zbyt duża ilość kwasów pochodnych może organizmowi szkodzić. A potrzebujemy ich zdecydowanie mniej (nawet 20 razy) niż kwasów pierwotnych. Na dodatek przetworzenie przez nasz organizm kwasów pochodnych w kwasy pierwotne jest niemożliwe.

Czy widzicie teraz jakikolwiek sens suplementacji pochodnych kwasów tłuszczowych? A jak myślicie jakie kwasy znajdują się w „zdrowych” rybach? Dobrze się domyślacie- nie ma tam ani grama NNKT, są tylko ich pochodne. Na dodatek niszczymy je bezpowrotnie traktując rybę wysoką temperaturą. A czy widzicie teraz jakikolwiek zdrowotny sens jedzenia ryb? Nie dość, że większość z nich pochodzi z hodowli przemysłowej i są przesycone metalami ciężkimi to jeszcze informacje o tym, że są źródłem NNKT można między bajki włożyć. Tran też nie jest najlepszym pomysłem, w nim też są tylko kwasy pochodne.capsule-1079838_960_720

Domyślam się, że jeśli chodzi o suplementacje NNKT to pierwszą myślą jaka pojawia się w Waszej głowie jest jedzenie większej ilości ryb. No ale skoro powiedziałam, że ryby to nie jest najlepszy pomysł, to co teraz? Skąd brać te kwasy tłuszczowe? Bez obaw, już wszystko wyjaśniam, bo sprawa jest naprawdę banalna. 🙂

Wystarczy kupić sobie dobrej jakości oleje roślinne. Jeden z dużą zawartością kwasów Omega 6 a drugi z dużą zawartością kwasów Omega 3.

Oleje ulegają jednak procesom utleniania czyli, mówiąc inaczej, po prostu jełczeją. Z takim procesem mamy do czynienia zawsze gdy olej ma dostęp do tlenu a zachodzi tym szybciej im wyższa jest temperatura.

Niestety tanie oleje są poddawane wysokim temperaturą w trakcie produkcji co niszczy ich dobroczynne właściwości. W takich temperaturach oleje bardzo szubko ulegają utlenieniu czego skutkiem jest wytworzenie ogromnych ilości wolnych rodników. Spożywanie ich nie ma żadnych zdrowotnych korzyści. Ratunkiem są dla nas oleje zimno tłoczone, nieprzetworzone i w dodatku takie, które są dobrze przechowywane (czyli w lodówce) także w trakcie transportu.

Bardzo istotną kwestią jest też ilość kwasów tłuszczowych jaką powinniśmy spożywać oraz ich wzajemne proporcje. Mimo, że są one nam niezbędne to wcale nie musimy pić olejów litrami. Dla dorosłego człowieka odpowiednia ilość to około 4g czyli łyżeczka zmieszanych kwasów dziennie w zupełności wystarczy. Takie ilości dotyczą kwasów nienasyconych, nasyconych potrzebujemy oczywiście znacznie więcej. Zaleca się mieszać kwas z dużą zawartością Omega 6 z kwasem Omega 3 w proporcji około 2,5:1.

Ja osobiście nie kupuję olejów w sklepach stacjonarnych bo nawet jeśli sprzedawca jest na tyle świadomy, że trzyma olej w lodówce to nigdy nie wiadomo w jakich warunkach był on transportowany do sklepu. Dobrym rozwiązaniem jest kupowanie olejów bezpośrednio od producenta. Oczywiście nie każdy ma pod nosem tłocznie olejów, dlatego tacy producenci oferują sprzedaż wysyłkową w styropianowych opakowaniach. Ja zamawiam w ten sposób i potwierdzam, że oleje przychodzą do nas jeszcze zimne. Sprawdzonego mam tylko jednego producenta: Zielony Nurt ale z tego co wiem taki sam sposób wysyłki oferuje BIOOIL.

Praktyczne wskazówki:

  1. Oleje trzymamy zawsze w lodówce. Taki sposób przechowywania spowalnia proces utleniania.
  2. Kupujemy tylko oleje w ciemnych butelkach.
  3. Oleje mieszamy tuż przed spożyciem.
  4. Polecam kupować oleje BIO.
  5. Nie można spożywać za dużo olejów bo w organizmie, w którym panuje temperatura 36,6 ich nadmiar też będzie się utleniać, prowadząc do powstawania wolnych rodników.

Jest sporo olejów, które mają duże ilości Omega 6: słonecznikowy, makowy, z ostropestu, z krokosza barwierskiego, z wiesiołka. Możecie wybrać taki, który najbardziej odpowiada wam smakowo lub taki, który dodatkowo będzie miał jeszcze inne korzyści zdrowotne. Na przykład olej z ostropestu zawiera sylimarynę pozytywnie wpływającą na wątrobę.linseed-1615628_960_720

Jeśli chodzi o olej z dużą zawartością kwasu Omega 3 to bezkonkurencyjny jest tutaj olej lniany. Z nim uważamy szczególnie, bo jełczeje bardzo szybko, nawet trzymany w lodówce.

Najważniejsze korzyści płynące z suplementacji pierwotnych NNKT:

  1. Poprawiają natlenienie komórek, co jest niezbędne w profilaktyce nowotworowej.
  2. Pierwotne Omega 6 pomagają zrzucić zbędne kilogramy. Przy suplementacji ALA i LA zmniejsza się też apetyt na słodkości.
  3. Powodują wzrost energii.
  4. Chronią przed osteoporozą przez wzmocnienie matrycy kości, która jest zbudowana z kolagenu, ALA i LA.
  5. „Rozrzedzają” krew i chronią przed tworzeniem się skrzepów co w konsekwencji pomaga utrzymywać niższe ciśnienie krwi.
  6. Zmniejszają ryzyko ataku serca.
  7. Poprawiają wygląd skóry.
  8. Zapobiegają cukrzycy.
  9. Redukują stany zapalne.
  10. Usprawniają pracę mózgu.

Mam nadzieję, że zachęciłam Was do suplementacji tych niezwykle dla nas ważnych kwasów tłuszczowych. Jak widać można je uzupełniać w bardzo porosty sposób a korzyści zdrowotne są czasami nie do opisania.

Literatura:

„Ukryte terapie. Czego ci lekarz nie powie” J. Zięba, wydawnictwo EGIDA Halina Kostka
„Oleje kluczem do zdrowia” A. Woźniak, wydawnictwo Idea Contact

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *